Az esszenciális zsírsavak (EFA's - essential fatty acids) olyan speciális zsírsavak, melyeket az emberi szervezet nem képes előállítani, ám kritikus és alapvető szerepet játszanak a szervezet optimális működésében. Az esszenciális zsírsavakat esszenciális voltuk miatt F-vitaminnak nevezték el.
Az esszenciális zsírsavak szervezetünk kémiai reakcióinak ezreiben játszanak kulcsfontosságú szerepet. Az omega-3 és az omega-6 zsírsavak kritikus szerepet töltenek be a prosztaglandinok szintézisében, mely hormonszerű anyagok rendkívül széles biológiai aktivitással rendelkeznek, így szabályozzák az immunrendszer működését, a fájdalomérzetet, a vérnyomást, a szív-és érrendszer, az idegrendszert, a reproduktív szervek működését, esszenciálisak a hormontermeléshez, testünk gyulladásra ill. fájdalomra adott reakcióihoz, sőt az izomépítés és a zsírégetés szabályozásához is.
Az esszenciális zsírsavak kiegészítő fogyasztása a kapcsolódó klinikai kutatások szerint:
-
Az omega-3 kiegészítés fokozza a száraz izomtömeget! Az omega-3 zsírsav kiegészítés elősegíti a sejtek aminosav felvételét a vérből, fokozza a fehérjeszintézist szabályozó Akt-mTOR-S6K1 jelátviteli útvonal aktivitását és csökkenti az aminosav-oxidáció mértékét.
-
Az omega-3 kiegészítés csökkenti a zsírraktározást és fokozza a zsírvesztést! Az International Journal of Obesity című szaklapban publikált kutatás során halolaj kiegészítés mellett 4 hét alatt az alanyok közel 40%-kal nagyobb súlyt veszítettek, mint a kontroll csoportban! Egy másik e területet célzó kutatás során pedig azt találták, hogy napi 4 gramm hosszú távú halolaj kiegészítés jelentős mértékben fokozta az edzés közben, pontosabban egy 60 perces aerob edzés közben elégetett zsírok arányát. A Physiological Research című szaklapban publikált kutatás során elhízott nőknek nagyon alacsony kalóriatartalmú étrend (VLCD) mellett adott omega-3 zsírsav kiegészítés lényegesen nagyobb testsúly, BMI, és csípő kerület csökkenést produkált a kontroll csoport által elért szintnél.
-
Az omega-3 kiegészítés segít az étvágy kontrollálásában! Az esszenciális zsírsav kiegészítés fokozza a telítettség érzetet és csökkenti az éhségérzetet! Az Appetite című szaklapban publikált kutatás során 8 hetes energia-megszorított diéta mellett adott omega-3 kiegészítés jelentős mértékben csökkentette az alanyok éhségérzetét.
-
Az omega-3 kiegészítés javítja az inzulinérzékenységet! Az omega-3 zsírsav kiegészítés vázizomzat plazmamembránjának zsírsavösszetételét megváltoztatva fokozza a sejtek inzulin érzékenységét! Egy kapcsolódó vizsgálat eredményei szerint a magas omega-3 zsírsavtartalmú étrend mellett, az inzulin-kötődés a vázizomzat sejtjeinek plazmamembránjához 14-szerese volt az alacsony omega-3 zsírtartalmú diétát követő állatokénál mért szintnek.
-
Az omega-3 kiegészítés csökkenti az ízületi fájdalmakat és gyulladásokat! Az EPA és DHA kiegészítés gyorsítja az ízületek-regenerációját, csökkenti az ízületi fájdalmakat, sőt javítja a glukozamin-szulfát kiegészítés hatékonyságát is. Egy összefoglaló publikációban 17 különálló kutatás meta-analízist végezték el, melyek során a gyulladásos folyamatokkal összefüggő ízületi fájdalmak és az omega-3 zsírsav kiegészítés közti kapcsolatot vizsgálták. A meta-analízis következtetései szerint: (1) az omega-3 kiegészítés csökkenti az ízületi fájdalmak intenzitását, (2) a reggeli merevséget, (3) a fájó ízületek számát, és (4) az NSAID fogyasztást, azaz a nem-szteroid gyulladáscsökkentők „szükséges" mennyiségét. Ez utóbbi téren odáig menve, hogy a kutatók következtetései szerint az omega-3 kiegészítés segítségével az ibuprofen tartalmú gyulladáscsökkentőkhöz hasonló eredmény érhető el!
-
Az omega-3 kiegészítés csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát és segíthet a vérnyomás csökkentésében! A hosszú szénláncú omega-3 zsírsavak és a szív- és érrendszeri megbetegedések közötti kapcsolatra 1940-ben egy angol orvos, Hugh Sinclair világított rá. A felismeréshez az un. eszkimó-paradoxon vezetett. A grönlandi eszkimók körében ugyanis ellenére a magas zsírbevitelnek (>40%) rendkívül alacsony a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel összefüggő elhalálozás aránya. A hosszú szénláncú omega-3 zsírsavak csökkentik a szívritmuszavarok és így a szívinfarktus veszélyét. Antitrombotikus hatásúak, így gátolják a vérrögképződést, csökkentik a triglicerid szintet, az ateroszklerózis, a szívkoszorúér megbetegedések kockázatát. Gyulladáscsökkentő hatással bírnak, javítják az érfalak rugalmasságát, serkentik a nitrogén-monoxid (NO) érbelhártya általi termelését, így segíthetik a vérnyomás optimalizálását is.
-
Az omega-3 kiegészítés csökkenti a rákos megbetegedések kialakulását! A Clinical Cancer Research című szaklapban nemrégiben publikált kutatás során vizsgált férfiak körében a legnagyobb mennyiségű omega-3 zsírsavat fogyasztók körében 63 %-kal kisebb volt a kockázata az agresszív prosztatarák kialakulásának, mint azon alanyok esetében, akik a legalacsonyabb mennyiséget fogyasztották! Egy hasonló célú vizsgálat során azt is feltárták, hogy az omega-3 zsírsav fogyasztás csökkentette a már kialakult prosztatarák okán történő elhalálozás kockázatát is! Hasonló összefüggésekre jutottak a mellrákkal, vastagbélrákkal, tüdőrákkal és hasnyálmirigyrákkal kapcsolatosan is!
-
Az omega-3 kiegészítés növeli az élethosszt! Egy kapcsolódó kutatás eredményei szerint a halolaj kiegészítés, mind a megszorított kalória bevitel mellett, mind ad libitum-táplált állatok esetén növelte az élethosszt, méghozzá 31 illetve 42%-kal!
-
Az omega-3 kiegészítés javítja az agyműködést és a mentális funkciókat! Az agy 60%-a zsiradék és a DHA a legnagyobb mennyiségben előforduló zsírsav, mely kiemelten fontos szerepet tölt be az agysejtek felépítésében és védelmében, az ingerület átvitel folyamatában. Az esszenciális zsírsavak elégtelen bevitele esetén csökkent kognitív funkciók, emlékezet vesztés, hangulatváltozások és látás problémák jelentkezhetnek.